Forum po 30-tce Strona Główna po 30-tce
niezwykła strona niezwykłych użytkowników
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Paliwa przyszłości
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 9:48, 03 Kwi 2009    Temat postu: Paliwa przyszłości

Na jakich paliwach będą jeździły przyszłe pokolenia?
Zakładam, że samochody nie zapchają wszystkich ulic i parkingów, nie utopią się po stopieniu lodowców i nie pojawi się coś nowego, co teraz trudno sobie wyobrazić, jakieś teleportacje czy antygrawitacja.

Cały czas zapowiadane jest wyczerpanie światowych zapasów ropy, tylko termin jest przesuwany do przodu. Ropy jest dużo, oprócz normalnych złóż zawarta jest w łupkach bitumicznych (wysoki koszt uzyskania).
Spalanie węgla, czy ropy w piecach lub silnikach to marnotrawstwo. Z ropy można wytworzyć dużo pożyteczniejszych rzeczy: tworzywa, lekarstwa, rozpuszczalniki, pachnidła, żywice, lakiery, odzież, kleje a nawet żywność. W chemii organicznej istnieje już ponad milion różnych związków.

Jako samochodowe paliwo przyszłości rozważyć można wodór, amoniak, drewno (Holtzgas), biogaz (metan), biopaliwa płynne i najpewniej elekstryczność,

To po kolei.

Wodór jest czystym paliwem, po spaleniu powstaje woda. Ma niższą wartość opałową jak benzyna. Dokładna liczba oktanowa zależy od składu mieszanki.
Na wodorze można jeździć zwykłym samochodem 4T, bez specjalnych przeróbek, tak jak na LPG.

Rozmawiałem z człowiekiem, który jeździł eksperymentalnym poldkiem na wodór z Politechniki Krakowskiej. Przez porównanie twierdził, że LO wodoru jest większa niż benzyny, można założyć około 100. Przy kontroli policyjnej; jak zobaczyli na czym legalnie jedzie, to szybko się zwinęli.

Wodór jest bardzo niebezpieczny. Tworzy mieszankę wybuchową w szerokim zakresie stężeń, od kilku % do prawie 80. Wodór jest trudny do przechowywania. Skraplanie jest trudne i kosztowne ( to nie LPG czy amoniak). Czysty wodór powoduje tzw. kruchość wodorową, penetruje metale na głębokość kilku cm. Pojawiły się chemiczne "akumulatory" wodoru. Są to substancje, które w niższych temperaturach wiążą chemicznie wodór a w wyższych stopniowo go uwalniają.(Wnuki będą wozić w autach duże lodówki).

Wodoru nie braknie, jest składnikiem wody, są tylko kłopoty z jego uzyskaniem. Trzeba dużej energii na rozbicie wody na H2 i O2 a energia uzyskana ze spalenia jest niższa. Tutaj kłania się entropia a właściwie jej wzrost.
Jeżeli energia stanieje, po upowszechnieniu energii jądrowej, być może opłacalny będzie rozkład wody, czy to elektrolityczny czy termiczny....A może inaczej?

Czy da się inaczej?
Oczywiście, że tak. Od milionów lat robią to rośliny. W procesie fotolizy, przy pomocy specyficznych enzymów, rozkładają wodę i z wodoru i dwutlenku węgla produkują węglowodany i nie tylko. Produkcja idzie szybko i z dużą sprawnością ( ponad 60%).
Czyli w przyszłości lejemy do baku wodę plus enzymatyczny generator biochemiczny (z NADP) przed silnikiem i jedziemy.

Pojazd na wodę to je to.

W ubiegłym tygodniu słyszałem w telewizorni, że na Śląsku mają robić paliwo z dwutlenku węgla, wydaje mi się to bzdurą,
A może nie..?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kufa dnia Pią 9:51, 03 Kwi 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kewa
optymistyczna realistka


Dołączył: 05 Lis 2005
Posty: 24976
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1879 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: prawie Wrocław

PostWysłany: Pią 11:19, 03 Kwi 2009    Temat postu:

Obstawiam elektryczność. Obmyślą tylko jeszcze sposób szybkiego ładowania, albo wymienne baterie - jedną ładujesz, na drugiej jeździsz.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
szb
maszynista z Melbourne


Dołączył: 05 Lip 2006
Posty: 4496
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1206 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 11:31, 03 Kwi 2009    Temat postu:

elektryczność owszem,
wodór jakiś też

ale ...

Pamiętacie Powroty do Przeszłości ?
Czym szalony Doc. napędzał auto Martiego
bodajże uranem

I teraz. Pojdeżdżasz na stację po wymianę wkładu i robisz na tym 1000-1500 km

Ponadczasowy film


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 11:43, 03 Kwi 2009    Temat postu:

Kewa napisał:
Obstawiam elektryczność.

Ja też, tylko na razie stosunek energii do ciężary jest mały i mała trwałość aku.

Ciekawe zagadnienie,silnik na amoniak.

Czy amoniak może być paliwem?
Owszem, tak. Spala się na azot, wodę i niewielkie ilości tlenków azotu..
Przy zapewnieniu odpowiednich warunków spalania prawie wszystko może być paliwem. Można wyobrazić sobie silniki na pyły np.: węglowy (bardzo wybuchowy, vide kopalnie) aluminiowy, pył z mąki, cukru pudru itp. Wartość opałowa aluminium to 31 MJ/kg.
Przedwojenny Prezydent Polski Ignacy Mościcki (chemik, profesor Politechniki Lwowskiej) wybudował Zakładu Azotowe w Mościcach pod Tarnowem i wprowadził własną technologię produkcji amoniaku przez katalityczne wiązanie azotu atmosferycznego i z tego nawozy sztuczne.

Do rzeczy,- parametry amoniaku jako paliwa samochodowego.
Temperatura wrzenia...239,6 K
Temp. krzepnięcia...195 K
Gęstość w temp minus 33,4 C...0,69 g/ccm
Temperatura krytyczna...405K
...ciśnienie krytyczne 10,92 MPa
...wartość opałowa 17,13 MJ/kg (3 razy mniejsza niż benzyny i 1,5 raza niż alkohole)
...liczba oktanowa ...130 (LOB)
...temp. zapłonu...780 C
...temp. płomienia w silniku 1995 K (benzyna 2336 K)
....szybkość spalania, dużo mniejsza niż benzyny (ogranicza to wysokość obr,)
...potrzebna energia iskry 3 do 5 razy większa niż do zapłonu benzyny, przy powiększonej przerwie na świecy.

Bardzo mała wartość opałowa amoniaku nie jest przeszkodą, przy jego LO można stosować dużo wyższe sprężenia. Amoniak nie reaguje z żelazem i gumą reaguje z Al. i Cu.
Dużą zaletą jest łatwość skroplenia i przechowywania w niskociśnieniowych butlach.
NH3 można zastosować do silników wysokoprężnych po dodaniu katalizatora lub dodatków do paliwa takich jak acetylen, azotan amylu, dwumetylohydrozyna.
Badań nad silnikami na NH3 - NIE PROWADZI SIĘ (dlaczego?)
Podejrzewam tu zmowę koncernów ropnych.

Na podst. dr inż. Józef Jakubowski „Silniki samochodowe.......


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
EMES
emerytowany hank moody


Dołączył: 10 Lut 2008
Posty: 7868
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1187 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: zewsząd

PostWysłany: Pią 11:58, 03 Kwi 2009    Temat postu:

odnośnie tanich paliw to macie

Koniec tanich stacji paliw przy hipermarketach?

Właściciele niezależnych stacji domagają się interwencji UOKIK. Uważają, że sieci marketów sprzedają paliwo poniżej kosztów, a Orlen i Lotos im to ułatwiają.
W "Gazecie Prawnej" pisze o tym Michał Duszczyk. Jak czytamy, Polska Izba Paliw Płynnych w piśmie przesłanym do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwraca uwagę, że w bardzo wielu przypadkach cena detaliczna na stacjach takich sieci, jak Carrefour, Auchan, Leclerc, Tesco i Makro, jest równa lub znacznie niższa od cen hurtowych. Stowarzyszenie Niezależnych Operatorów Stacji Paliw (SNOSP) poszło jeszcze dalej - oskarża je o dumping. Przedsiębiorcy działający na rynku stacji postulują zmianę ustaw o ochronie konsumentów oraz o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Domagają się m.in. zakazu sprzedaży po cenach nieuwzględniających marży handlowej lub zawierających marżę, która nie pokrywa kosztów działalności.

Według Marka Pietrzaka, prezesa SNOSP-u, różnice w cenach wynikają z nierównego traktowania klientów przez dostawców hurtowych. Na wniosek SNOSP-u UOKiK wszczął już postępowanie wyjaśniające, które ma ustalić, czy zasady hurtowej sprzedaży paliw naruszają przepisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. UOKiK prowadzi też odrębne postępowanie antymonopolowe wobec PKN Orlen. Sprawdza, czy nie doszło do zawarcia porozumienia polegającego na ustalaniu cen odsprzedaży paliw, pomiędzy płockim koncernem a niektórymi jego kontrahentami.

:autocentrum


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Poldek
googletyczny autopostowicz


Dołączył: 27 Sie 2005
Posty: 15624
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1119 razy
Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Pią 13:02, 03 Kwi 2009    Temat postu:

Ciezka woda.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Pochodzenie O-Ren Ishii
maszynista z Melbourne


Dołączył: 05 Maj 2008
Posty: 5578
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 363 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: centrum PL
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 16:26, 12 Kwi 2009    Temat postu:

ja obstawiam benzynę Blue_Light_Colorz_PDT_02
dopóki ostatnia kropla ropy nie zostanie wyssana i zapakowana w baryłkę

obstawiam że już od wielu lat można produkować i użytkować samochody napędzane wodorem, prądem i bóg wie czym jeszcze ale komu się to opłaca ? bo kierowcy są najmniej istotni w tym biznesie...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 18:32, 07 Paź 2009    Temat postu:

Piwo to moje paliwo, o przyszłości nie myślę.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nudziarz
męska zołza


Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 14583
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1176 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:30, 07 Paź 2009    Temat postu:

Mozna jeździc prakrycznie " na wszystkim". W Brazylii popularnym paliwem jest etanol ( w sumie w naszych warunkach bardzo sympatyczne paliwo, bowiem pozwala milo spędzic czas w trakcie przymusowych postojow w korkach ), substytut oleju napedowego wytworzyc mozna z roślin a nawet odpadów komunalnych, wszystkie te plastiki, ktore nas otaczaja to jedno wielkie źródlo weglowodorów, wiec tak bardzo o paliwo bym sie nie martwił.
BTW.. bodajże w zeszlym miesiacu ogladalem program w TV ( wiem.. wiem.. TV kłamie) , gdzie kilku madrych panów stwierdzilo iż konstrukcja klasycznych silników spalinowych stoi jeszce wlasciwie w powijakach. Uzyskanie ok 150-180 KM z silniczka 1000 ccm, przy spalaniu rzedu 4 l na 100 km jest zupelnie realne


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:35, 07 Paź 2009    Temat postu:

Osobiście jeździłem na oleju rzepakowym.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Aproxymat
Para X to my


Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 33795
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1537 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: zewsząd
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 20:49, 07 Paź 2009    Temat postu:

I jak wrażenia?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nudziarz
męska zołza


Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 14583
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1176 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Śro 20:53, 07 Paź 2009    Temat postu:

Aproxymat napisał:
I jak wrażenia?

wrazenia osoby stojacej obok pojazdu.
"Kto do cholery smazy frytki w szczerym polu ? "


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
STALKER
drzewo morelowe


Dołączył: 30 Lip 2008
Posty: 4098
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 346 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:02, 07 Paź 2009    Temat postu:

Podobno 25 patentów na samochody napędzane energią słoneczną są wykupione przez wielką trójkę z Detroit i zamrożone .

Ale Apro zapewne powie że to kolejna teoria spiskowa


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Śro 21:08, 07 Paź 2009    Temat postu:

Fakt, cuchnęło jak na Wybrzeżu- przy smażalni, ale to tym z tyłu.
To był eksperyment,
stary wychełtany silnik wysokoprężny, bez elektroniki, ciśnienie oleju na wolnych 0,5 atm.
Odłączyłem przewód paliwowy od zbiornika, przewód powrotny też, i do litrowej butelki z olejem rzepakowym,
mimo to, że było lato, ten olej był dość gęsty.
Odpalił od kopa, ciśnienie wzrosło do 1atm, silnik się wyciszył i nabrał mocy.
Wg mnie OR jest lepszym paliwem, jak ON.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kilo OK
maszynista z Melbourne


Dołączył: 23 Maj 2009
Posty: 19237
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 494 razy
Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Śro 21:41, 07 Paź 2009    Temat postu:

Obstawiam dwie drogi paliwa palne lub prąd.
CNG lub wodór i pochodne ropy lub uwodornienia węgla bez większego znaczania czy spalane w zwykłym tłokowy silniku czy w ogniwie paliwowym zastosowane w maszynach i pojazdach ciezkich, samolotach okrętach i jednostkach pływających i wszędzie tam gdzie są tródne warunki i narażnie na uszkodzenia.
Prąd w samochodach miejskich i na trasy do kilkuset km prawdopodobnie bateria łaczona z ogniwem paliwowym zasilanym wodorem lub etanolem.


Wie ktoś o samochodzie z slinikiem turbinowym który mógł byc zasilny praktycznie każdym płynnym paliwem, od etanolu przez lzejsze frakcje ropy naftowej po olej arachdowy.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
illunga
Procyon Lotor


Dołączył: 06 Lip 2006
Posty: 8282
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 473 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: z Ankh-Morpork
Płeć: Kobieta

PostWysłany: Czw 13:50, 08 Paź 2009    Temat postu:

Przyszłe pokolenia będą raczej chciały latać niż jeździć Ale te latające machiny też trzeba by było czymś napędzić. Sądzę,że są techniczne możliwości wymyślenia silnika, który pracuje choćby na wodę. Ale z takim patentem nikt się nie przebije. No chyba,że będzie to patent jedego z tych potentatów, o których wspomniał Stalowy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 13:59, 08 Paź 2009    Temat postu:

illunga napisał:
Sądzę,że są techniczne możliwości wymyślenia silnika, który pracuje choćby na wodę. Ale z takim patentem nikt się nie przebije. No chyba,że będzie to patent jedego z tych potentatów, o których wspomniał Stalowy

Termodynamiczna niemożliwość,
energia włożona w rozkład wody na tlen i wodór jest większa, niż energia spalania, entropia sie kłania.
Cd jazdy na oleju roślinnym.
Po kilkunastu km jazdy na butelce rzepaku brakło paliwa, poszedłem do nowoczesnej stacji paliw, czyli do sklepu spożywczego,
oleju rzepakowego nie było, był słonecznikowy,
kupiłem litra,
na oleju słonecznikowym auto jechało tak, jak na ON, czyli gorzej, jak na rzepakowym.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
nudziarz
męska zołza


Dołączył: 23 Cze 2008
Posty: 14583
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1176 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 17:37, 08 Paź 2009    Temat postu:

....Jednak w któryms momencie, okazało sie , ze produkty spalania oleju roslinnego nie sa wyplukiwane przez olej.. i silnik powiedział " temu panu juz podziekujemy"

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
kufa
stop cyny i czekolady


Dołączył: 29 Mar 2009
Posty: 753
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 13 razy
Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 18:11, 08 Paź 2009    Temat postu:

Nie jest tak,
są ludzie, co mnóstwo km przejechali na różnych wynalazkach,
np na oleju ze smażalni
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Poldek
googletyczny autopostowicz


Dołączył: 27 Sie 2005
Posty: 15624
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1119 razy
Ostrzeżeń: 1/3

PostWysłany: Czw 19:35, 08 Paź 2009    Temat postu:

kufa napisał:

Cd jazdy na oleju roślinnym.
Po kilkunastu km jazdy na butelce rzepaku brakło paliwa, poszedłem do nowoczesnej stacji paliw, czyli do sklepu spożywczego,
oleju rzepakowego nie było, był słonecznikowy,
kupiłem litra,
na oleju słonecznikowym auto jechało tak, jak na ON, czyli gorzej, jak na rzepakowym.


Akcyze zaplaciles czy jezdziles na nielegalu Bo wiesz ze wlasnie pojechales po ustawie karno-skarbowej?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin