Forum po 30-tce Strona Główna po 30-tce
niezwykła strona niezwykłych użytkowników
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Kołobrzeg oglądany okiem miłośnika kolei

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jaras
mrówkolep jadowity


Dołączył: 23 Wrz 2005
Posty: 765
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Koszalin

PostWysłany: Sob 9:40, 25 Lis 2006    Temat postu: Kołobrzeg oglądany okiem miłośnika kolei

Powitanko dla wszystkich.

Spory czas temu zaproponowałem tutaj inny temat, o bardzo podobnym tytule "Białogard oglądany okiem miłośnika kolei", który, jak się domyślam, kilku osobom spodobał się. Dziś chciałem dać podobny temat, tym razem jednak o bardziej znanej miejscowości takiej jak Kołobrzeg.

Z niektórymi zdjęciami mam przykre wspomnienia związane z jedną ze swoich byłych dziewczyn. Pamiętam, że wracałem od niej strasznie wkurzony, bo nie dość, że sprawiła mi przykrość, to jeszcze potem zaczęła mi złośliwie dogadywać. Wyszedłem od niej z bloku znajdującego się nieopodal jednego ze szlaków kolejowych (Koszalin - Kołobrzeg) i postanowiłem dla rozładowania swych nerwów porobić zdjęcia.

Jeśli ktoś jednak woli, może sobie te moje zdjęcia obejrzeć bezpośrednio w albumie w serwisie [link widoczny dla zalogowanych] (tutaj jest [link widoczny dla zalogowanych]), choć tutaj jednak staram się to wszystko dobrze skomentować.


(mapa sieci kolejowej w województwach zachodniopomorskim i pomorskim z 2004 roku)

Kołobrzeg jest niezbyt dużą stacją pasażersko-towarową. Dużego znaczenia nadaje jej fakt, że w Kołobrzegu znajduje się port morski, w którym nieustannie odbywa się wymiana towarowa ze światem. Dlatego też towary te do tego portu trzeba jakoś dostarczać i temu służy między innymi kolej w Kołobrzegu. Jeśli chodzi o suche liczby, to Kołobrzeg łączy z sobą dwie linie kolejowe (jest więc to stacja węzłowa): nr 402 (Koszalin - Goleniów) oraz 404 (Szczecinek - Kołobrzeg). Stacja leży na 42,432 kilometrze linii nr 402 oraz na 99,416 kilometrze linii 404 (stacja końcowa tej linii). Jest to więc 42,432 km na zachód od Koszalina. Dane te podaję na podstawie instrukcji kolejowej D29 (zawierającej spis i numerację wszystkich linii i łącznic kolejowych w Polsce) oraz wielkiej [link widoczny dla zalogowanych].

[link widoczny dla zalogowanych]
(plan pasażerskiej części stacji Kołobrzeg)

Na stacji są dwa perony dla pasażerów (po dwie krawędzie na każdym), siedem torów głównych (w tym dwa ślepo zakończone) i mnóstwo torów bocznych, na które odstawiane są nie tylko składy towarowe, ale i też (szczególnie w sezonie) składy pasażerskie dalekobieżne, takie jak np. Kołobrzeg - Kraków Płaszów. Powyżej jest plan pasażerskiej części stacji, który kiedyś wykonałem w programie TT-CAD. Nie są na nim zachowane odległości, służyć on ma tylko poglądowemu spojrzeniu na tą stację.

Kołobrzeg, jak wiemy, jest przede wszystkim znany jako miejscowość wypoczynkowa w sezonie letnim. Na te potrzeby w okresie wakacji PKP uruchamia wiele pociągów kończących swą trasę w Kołobrzegu, a także wyjeżdżających z niego. Kiedy uruchomiłem sobie grę polegającą na symulacji pracy dyżurnego ruchu na tej stacji, po prostu brakowało mi torów na odstawianie składów, które rano przybywały z całej Polski do Kołobrzegu, by potem wieczorem z niego z powrotem wyjechać (oczywiście nie ukończyłem nawet jednej doby "pracy" na tej stacji ;-). Oprócz tego przyjeżdżają tam pociągi towarowe, wiozące towar do portu morskiego. Na planie powyżej zaznaczony jest tor odgałęziający się do tego portu. W rzeczywistości zaś przebiega on bezpośrednio przez ulice miasta, dlatego też jeżdżąc samochodem w okolicach ośrodków, hoteli i innych obiektów znajdujących się w pobliżu portu trzeba być ostrożnym, gdyż od czasu do czasu po tym torze prowadzone jest przetaczanie wagonów do/z portu. Takie zatem zdjęcia jak poniżej nie należą tam do rzadkości. ;-)

[link widoczny dla zalogowanych]
("zaparkowany" skład kolejowy przy jednej z ulic Kołobrzegu ;-) (klik - pełen rozmiar)

No to teraz przejdźmy od suchych opisów do zdjęć. Każde z nich można kliknąć, aby je powiększyć do pełnych rozmiarów. Ponumerowane opisy dotyczą kolejnych zdjęć NAD nimi. Zdjęcia te są dość stare, bo pochodzą z końca (październik, grudzień) 2004 roku. Jak stacja ta wygląda dziś - nie mam pojęcia, bo dawno tam nie byłem (ostatnio w zeszłym roku latem).

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Widoczek w kierunku zachodnim stacji (w kierunku Goleniowa).
  2. Widoczek w kierunku wschodnim stacji (w kierunku Koszalina/Białogardu).
  3. Lokomotywa SM42 zwana też stonką lub smrodkiem.
    Jest to lokomotywa spalinowa manewrowa, używana do ściągania z peronów składów pociągów, które przybyły do Kołobrzegu.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Lokomotywa manewrowa SM42.
  2. Jeszcze jedno ujęcie tej lokomotywy.
  3. Rozgałęzienie torów (tzw. głowica stacji) na zachodzie w kierunku Goleniowa.

    Tor wyjazdowy ze stacji skręca w lewo i zaraz potem przebiega przez przejazd kolejowy, na którym ze względu na bezpieczeństwo ruchu ograniczenie prędkości wynosi 20km/h. Na pierwszym planie z lewej strony widać słupki kilometrowe odpowiednio dla linii 402 (ten bliższy) i 404 (dalszy). Nieco dalej, po prawej stronie toru i zwrotnicy widać następujące trzy tablice wskaźników (od góry): nakazującego dać sygnał "Baczność" (gwizdawką lub syreną lokomotywy) przed przejazdem kolejowym, ograniczenia prędkości do 20km/h i miejscu rozpoczęcia tego ograniczenia prędkości. Na dalszym planie (po środku) widać białe kozły oporowe jakimi kończą się ślepo tory, na które także odstawiane są krótsze składy lub pojedyncze wagony.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Peron 2. Widoczny kibelek, czyli EZT (elektryczny zespół trakcyjny) EN57.
  2. Przód jednostki EN57.
  3. Widoczek na peron zrobiony z pozycji drzwi kibla, którym wracałem do Koszalina.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Szlak z Koszalina (linia nr 402) biegnący nieopodal ul. Chodkiewicza.
  2. Ten sam szlak trochę bliżej wjazdu do stacji.
    Widoczny semafor wjazdowy pokazujący czerwone światło sygnału S1 "Stój".
  3. Ten sam szlak jeszcze bliżej, zaraz przed przejazdem kolejowym na ul. IV Dyw. Wojska Polskiego.

  4. Szlak z Białogardu (linia nr 404) biegnący nieopodal ul. Tarnowskiego.
    Szlak wygląda na dwutorowy, ale ten drugi tor po lewej nie jest torem szlakowym. Linia 404 w tym miejscu jest jednotorowa, a ten drugi tor, to jakaś bocznica. Widoczny tutaj jest także semafor wjazdowy z sygnałem S1 "Stój".
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Szlak z Białogardu trochę bliżej wjazdu do stacji.
  2. Ten sam szlak jeszcze bliżej wjazdu do stacji.
    Widoczny tu jest czarno-biały wskaźnik dla pługów odśnieżnych informujący o konieczności podniesienia noży do odśnieżania przed przejazdem kolejowym.
  3. I jeszcze bliższy widok na ten szlak, zaraz przed przejazdem kolejowym na ul. IV Dyw. Wojska Polskiego.
  4. A tutaj już wspomniany przejazd kolejowy.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Taki widok jest z rampy, którą było widać na poprzednim zdjęciu po lewej stronie za przejazdem kolejowym.

  2. Zdjęcie to i kilka następnych zrobiłem w miejscu, w którym nie przebywałem legalnie ;-).
    Na semaforze widać sygnał S10 "Jazda z prędkością 40km/h, a przy następnym semaforze z pełną prędkością" dla pociągu wyjeżdżającego z Kołobrzegu.
  3. A to właśnie ten pociąg (do Koszalina, jak mi się wydaje).
    Jak mi ten kibel trąbnął sygnał "Baczność", a czego się zupełnie nie spodziewałem, to prawie podskoczyłem na baczność. ;-)
  4. Po przejechaniu składu sygnał na semaforze zmienił się na S1 "Stój".
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Wjazd do głównej częsci stacji Kołobrzeg. Zdjęcie dość nieudane.
  2. To samo zdjęcie zrobione z innymi parametrami aparatu (też niezbyt udane).

    Widoczna tu jest zamknięta na torze wykolejnica, czyli urządzenie zabezpieczające przed ewentualnym wjechaniem stojącego na bocznym torze składu na tory główne, wskutek czego mogłoby nastąpić zderzenie. Skład najeżdżający na wykolenicę po prostu wykoleja się. Nie jest to jednak tak niebezpieczne (bo łatwo jest przy pomocy dźwigu postawić wagony z powrotem na torze), niż gdyby wagony te miały wjechać na tory, po których prowadzony jest intensywny ruch.

  3. Jeszcze jeden widok na wyjazd w kierunku wschodnim (Koszalin/Białogard) - tym razem zdjęcie nieco bardziej udane, choć trochę rozmyte. :-/

  4. Widok z przejścia nadziemnego w kierunku wschodnim.

    Przejście to nie służy do przechodzenia na perony (w Kołobrzegu jest przejście podziemne), lecz jako przejście dla pieszych do ulic znajdujących się za torowiskiem.
    Z przodu widać świecące na pomarańczowo i biało tzw. sygnalizatory powtarzające stosowane w sytuacjach, gdy semafory wskutek nie dającego wymaganej widoczności ukształtowania terenu (zakręty, wykopy itp.) mogłyby być źle widoczne. Pokazują one po prostu sygnał, jaki jest na semaforze, ale przy pomocy innego koloru świateł sygnałowych. Jak widać, na stacji Kołobrzeg tak właśnie jest, że semafory wyjazdowe są za zakrętem i nie widać ich z pojazdu (np. lokomotywy) stojącego przy peronie.
    Z lewej strony widać kibelek (jednostkę EN57) odstawiony na tor boczny.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Widok z przejścia nadziemnego w drugą stronę, na perony stacji.
  2. Peron 1 i budynek dworca.
  3. Przejście podziemne z peronu 1 na 2.
  4. Peron 2. Widoczne tory w kierunku wschodnim.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Wszystkie cztery zdjęcia na peronie 2. Tu widać kolejny kibelek, który właśnie przybył do Kołobrzegu.
  2. Trochę dalej na tym peronie na wschód.
  3. Jeszcze dalej.
  4. A gdy dojdziemy prawie do końca peronu i obrócimy się w kierunku zachodnim, to taki będzie właśnie widok. ;-)
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Budynek dworca widoczny od strony ulicy.
    W środku są ze trzy kasy, jakiś kiosk z prasą, sala poczekalni i knajpka, w której można zjeść ciepły posiłek.
  2. Jeszcze jeden widok z peronu 1.
  3. Jakieś spalone wagony stojące na bocznym torze.
    Zdjęcie nieudane, bo próbowałem je robić z okna pociągu, którym wracałem do domu i jakoś tak kombinowałem, że poruszyłem. :-/
  4. Ostatni rzut oka na stację z pozycji drzwi kibelka, którym wracałem do Koszalina.
______________________________________________________________________________________________________

[link widoczny dla zalogowanych] [link widoczny dla zalogowanych]
  1. Plan miasta Kołobrzeg z zaznaczonymi miejscami wykonania pokazanych w tym poście zdjęć.
  2. Powiększony fragment przejazdu kolejowego w miejscu, gdzie odgałęziają się od siebie linie 402 i 404.
Od siebie dodam tylko, że stacja Kołobrzeg bardzo mi się podoba (bardziej od "własnego" Koszalina ;-) i w ogóle lubię linię nr 402 (Koszalin - Goleniów) na odcinku od Koszalina do Kołobrzegu.

Przesyłam serdeczne pozdrowienia.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin