Forum po 30-tce Strona Główna po 30-tce
niezwykła strona niezwykłych użytkowników
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy    GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Luther

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Yasha
Gość





PostWysłany: Sob 19:49, 18 Mar 2006    Temat postu: Luther

Czy ktoś poza mną widział ten film?
Pewnie nie
No cóż - historia reformacji interesuje przede wszystkim mnie - a innych nawet własna religia (katolicka) chyba nie bardzo, sądząc po ruchu na tym forum, podczas mojej niemal miesięcznej nieobecności Think
Powrót do góry
makukek
pełnomocnik fitoplanktonu


Dołączył: 31 Paź 2005
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 20:35, 18 Mar 2006    Temat postu: Re: Luther

Yasha napisał:
Czy ktoś poza mną widział ten film?
Pewnie nie
No cóż - historia reformacji interesuje przede wszystkim mnie - a innych nawet własna religia (katolicka) chyba nie bardzo, sądząc po ruchu na tym forum, podczas mojej niemal miesięcznej nieobecności Think



hej,
potwornie nudny film ... nie polecam !
natomiast polecam pisma luthra ... można się przerazić ... a może nawet trzeba ... ???
makuś
poza tym zadałaś mi pytanie na które jak zwykle odpowiedziałem ... a ty jak często-gęsto ... amnezja !!!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Yasha
Gość





PostWysłany: Sob 20:38, 18 Mar 2006    Temat postu: Re: Luther

makukek napisał:
Yasha napisał:
Czy ktoś poza mną widział ten film?
Pewnie nie
No cóż - historia reformacji interesuje przede wszystkim mnie - a innych nawet własna religia (katolicka) chyba nie bardzo, sądząc po ruchu na tym forum, podczas mojej niemal miesięcznej nieobecności Think



hej,
potwornie nudny film ... nie polecam !

Co cię tak znudziło?
Cytat:

natomiast polecam pisma luthra ... można się przerazić ... a może nawet trzeba ... ???
makuś

Możesz coś zacyfować?

Cytat:
poza tym zadałaś mi pytanie na które jak zwykle odpowiedziałem ... a ty jak często-gęsto ... amnezja !!!

Bądź mi łaskaw przypomnieć
Powrót do góry
makukek
pełnomocnik fitoplanktonu


Dołączył: 31 Paź 2005
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Nie 8:48, 19 Mar 2006    Temat postu: Re: Luther

Yasha napisał:
makukek napisał:
Yasha napisał:
Czy ktoś poza mną widział ten film?
Pewnie nie
No cóż - historia reformacji interesuje przede wszystkim mnie - a innych nawet własna religia (katolicka) chyba nie bardzo, sądząc po ruchu na tym forum, podczas mojej niemal miesięcznej nieobecności Think



hej,
potwornie nudny film ... nie polecam !

Co cię tak znudziło?


hej,
film !
Cytat:
Cytat:

natomiast polecam pisma luthra ... można się przerazić ... a może nawet trzeba ... ???
makuś

Możesz coś zacyfować?

hej,
żartujesz ?
poczytaj sobie uzasadnienie dla prześladowań heretyków ...

pozdrawiam
makuś


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Yasha
Gość





PostWysłany: Nie 10:26, 19 Mar 2006    Temat postu:

makuś - to jest forum, a nie egzamin na Religioznawstwie
Tutaj, jeśli o czymś postulujesz, należy uzasadnić.
Powrót do góry
Yasha
Gość





PostWysłany: Pon 21:55, 20 Mar 2006    Temat postu:

Żeby zagaić dyskusję - choćby z makusiem, który ma na codzień zdobycze reformacji - oto 95 słynnych tez Marcinka


95. Tez

ks. dr Marcin Luter

95 tez ks. Marcina Lutra przybite na drzwiach kościoła zamkowego w Wittenberdze dnia 31 X 1517 r. Wydarzenie uważane za symboliczny początek Reformacji, wspominany co roku w Kościele Luterańskim podczas Święta (Pamiątki) Reformacji - 31 X.

Amore et studio elucidande veritatis: hec subscripta disputabuntur Wittenbrge. Presidente Reverendo Patre Martino Lutther Eremitano Augustiniano Artium et Sacrae Theologie Magistro: eiusdemque iibidem lectore Ordinario. Quare petit: vt qui non possunt verbis presentes nobiscum disceptare: agant id literis absentes. In nomine domini nostri Hiesu Christi. Amen.

Miłość do prawdy i pragnienie ujawnienia jej są przyczyną, że zamierza się przeprowadzić w Wittenberdze dysputę nad niżej podanymi tezami. Przewodzić temu będzie czcigodny ojciec Marcin Luter, magister sztuk wyzwolonych i świętej teologii i jednocześnie nauczyciel tychże. Dlatego prosi on tych, którzy nie będą mogli osobiście wziąć udział i dysputować z nami ustnie, żeby uczynili to na piśmie. W imię Pana naszego Jezusa Chrystusa. Amen.

1.Gdy Pan i Mistrz nasz Jezus Chrystus powiada: "Pokutujcie'', to chce, aby całe życie wiernych było nieustanna pokutą.

2.W żaden sposób nie można pod wyrazem "pokutujcie'' rozumieć Sakramentu pokuty, to jest spowiedzi i zadośćuczynienia, które kapłan sprawuje.

3.Nie chce jednak Pan rozumieć tu tylko wewnętrznej pokuty, gdyż pokuta wewnętrzna, bez zewnętrznego uśmiercenia ciała, nie jest pokutą.

4.Kara Boża trwa dopóki człowiek czyni sąd nad sobą (to jest prawdziwa wewnętrzna pokuta), a więc aż do wejścia do Królestwa Niebieskiego.

5.Papież nie chce, ani nie może odpuszczać innych kar za grzechy jak tylko te, które nałożył wedle rozumienia swego lub wedle ustaw kościelnych.

6.Papież nie może winy odpuścić inaczej, jak tylko zwiastując i upewniając, że Bóg ją odpuścił. Ponadto w wypadkach, które są zastrzeżone dla papieża do odpuszczenia. Kto by w tym względzie papieża sobie lekceważył, tego wina pozostałaby niezgładzona.

7.Bóg nie odpuszcza nikomu win, jeśli zarazem nie przywodzi go do upokorzenia się przed kapłanem, jako swoim zastępcą.

8.Ustawy kościelne, traktujące o nakładanej pokucie, dotyczą tylko żywych i nie mogą być stosowane do umierających.

9.Dlatego też Duch Święty przychyla nam dobrodziejstw przez papieża tak, iż tenże w postanowieniach swoich zawsze pozostawał na uboczu na wypadek śmierci i ostatniej potrzeby.

10.Z tego powodu źle i nierozsądnie postępują kapłani, którzy odkładają umierającemu do czasu czyśćca pokuty kościelne.

11.Zamiana kary kościelnej na karę w czyśćcu - to kąkol, posiany oczywiście wówczas, gdy biskupi spali.

12.Dawnymi czasy kary kanoniczne nakładano nie przed, ale po absolucji, a to aby przekonać, czy żal okazany jest szczery.

13.Umierających śmierć zwalnia z pokuty; są oni prawnie wolni od wszystkich kościelnych ustanowień, bo umierają.

14.Im bardziej umierający tkwi w grzechach swoich lub brakuje mu miłości, tym większą to rodzi w nim obawę.

15.Będąc blisko bojaźni połączonej z rozpaczą, ta wielka obawa wystarcza (pomijając już inne rzeczy), by zgotować mękę czyśćcową.

16.Piekło, czyściec i niebo, są względem siebie tak różne, jak rozpacz, bliskość rozpaczy i pewność zbawienia.

17.Zdaje się być, że duszom w czyśćcu potrzeba zmniejszenia bojaźni i pomnożenia miłości. 18.Ani rozumem, ani z Pisma nie udowodniono, żeby dusze w czyśćcu znajdowały się w stanie niezdolnym do zasługi i do wzrostu miłości.

19.I to zdaje się być niemożliwe do udowodnienia, jakoby dusze w czyśćcu, przynajmniej niektóre, były pewne swego zbawienia i o nie się nie troszczyły, jakkolwiek my pewni tego jesteśmy zupełnie. 20.Dlatego papież pod przebaczeniem kary nie rozumie odpuszczenia wszelkich kar, ale tych tylko, które sam nałożył.

21.Mylą się przeto kaznodzieje odpustowi twierdząc, że przez odpust papieski człowiek staje się wolny od wszelkiej kary i zbawiony.

22.Papież nie odpuszcza duszom w czyśćcu żadnej kary, którą dusze te, wedle postanowień kościelnych, w życiu tym winny były ponieść.

23.Jeżeli jest możliwe odpuszczenie wszystkich kar, to tylko względem najdoskonalszych, a więc względem bardzo niewielu.

24.Dlatego też większą część ludu oszukuje się przez bezwzględne przyrzeczenie odpustu wszystkich kar.

25.Władza, jaką ma papież w ogólności nad czyśćcem, przysługuje w szczególności każdemu biskupowi i proboszczowi w jego diecezji lub parafii.

26.Papież bardzo dobrze czyni, że nie z władzy klucza, której nie posiada nad czyśćcem, ale sposobem prośby przyczynnej udziela duszom przebaczenia.

27.Ludzkie brednie opowiadają ci, którzy głoszą, że gdy grosz w skrzynce zabrzęczy, dusza z czyśćca uleci.

28.Jest to pewne, że gdy grosz w skrzynce brzęknie, urosnąć może skąpstwo i chęć zysku; skuteczność modlitwy przyczynnej Kościoła zależy natomiast od upodobania Bożego.

29.Któż wie, czy wszystkie dusze w czyśćcu pragną być wybawione, jak nas właśnie poucza legenda o Sewerynie i Paschalisie.

30.Nikt nie jest pewny, czy jego żal był szczery, tym mniej może być pewny, czy otrzymał zupełne odpuszczenie.

31.Jak rzadkim zjawiskiem jest człowiek prawdziwie pokutujący i żałujący, tak równie rzadkim jest taki, który by zyskał odpust prawdziwy, to znaczy, że jest ich niewielu.

32.Ci, którzy sądzą, iż mogą zapewnić sobie zbawienie przez listy odpustowe, będą wiecznie potępieni wraz z mistrzami swymi.

33.Należy się strzec tych, którzy powiadają, że odpust papieski jest najszacowniejszym darem Bożym, przez który człowiek może pojednać się z Bogiem.

34.Łaska odpustowa dotyczy kary i zadośćuczynienia nałożonych przez ludzi.

35.Nie jest to chrześcijańska nauka, że nie potrzeba pokuty i żalu temu, kto z czyśćca wykupuje dusze, lub chce nabyć prawo wyboru spowiednika.

36.Każdy chrześcijanin, prawdziwie żałujący za swoje grzechy, ma i bez listu odpustowego zupełne odpuszczenie męki i winy.

37.Każdy prawdziwy chrześcijanin, żywy czy umarły, ma udział we wszelkich darach Chrystusowych i kościelnych; Bóg mu ich udzielił i bez listów odpustowych.

38.Nie należy jednak gardzić odpustem papieża, gdyż, jak to już powiedziałem, stanowi on objaśnienie Boskiego przebaczenia.

39.Zachwalać ludowi obfitą łaskę odpustów, a jednocześnie zalecać prawdziwy żal i pokutę, jest to rzecz nad wszelką miarę trudna nawet dla najbardziej uczonych teologów.

40.Skrucha prawdziwa pożąda i łaknie kary, obfity zaś odpust uwalnia od karania i wyradza niechęć do kary, lub sprzyja co najmniej do zrodzenia się takiej niechęci.

41.O apostolskim odpuście trzeba przezornie nauczać, by lud nie powziął błędnego mniemania, że odpust przewyższa inne dobre uczynki miłości chrześcijańskiej.

42.Wszystkich chrześcijan należy nauczać, że papież bynajmniej nie sądzi, iż zakupywanie odpustu może być stawione na równi z uczynkami miłosierdzia.

43.Należy nauczać chrześcijan, że lepiej wspierać ubogich lub pomagać potrzebującym, niż kupować odpusty.

44.Przez uczynek miłości wzmaga się w nas miłość, a człowiek staje się lepszy; przez odpust zaś nie staje się lepszy, tylko wolny od kary.

45.Należy nauczać chrześcijan, że ten, kto bliźniego widzi w niedoli, a mimo to kupuje odpust, nie zyskuje odpustu papieskiego, ale ściąga na siebie gniew Boży.

46.Należy nauczać chrześcijan, że jeżeli nie są nadmiernie bogaci, powinni zachować grosz oszczędzony na potrzeby domowe, a nie marnować go na zakupienie odpustu.

47.Należy nauczać chrześcijan, że zakupienie odpustu jest zostawione każdemu do woli i nie jest zakazane.

48.Należy nauczać chrześcijan, że udzielając odpustu, papież potrzebuje i domaga się raczej modlitw pobożnych, niż pieniędzy, które mu znoszą.

49.Należy nauczać chrześcijan, że odpust papieski jest dobry, jeżeli się na nim nie buduje zbawienia; lecz jest nader szkodliwy, jeśli z powodu niego tracimy bojaźń Bożą.

50.Należy nauczać chrześcijan, że gdyby papież wiedział o wszystkich szachrajstwach kaznodziejów odpustowych, raczej by w stos popiołów zamienił katedrę św. Piotra, aniżeliby miała być budowana kosztem skóry, krwi i ciała jego owieczek.

51.Należy nauczać chrześcijan, że papież nie szczędziłby swych własnych pieniędzy, chociażby nawet kościół św. Piotra miał być na ten cel sprzedany, byle udzielić wsparcia potrzebującym, od których obecnie kaznodzieje odpustowi wyłudzają ostatni grosz.

52.Nawet wówczas płonna jest ufność tych, którzy przez odpusty dostąpić chcą zbawienia, gdyby nie tylko sprzedawcy odpustów, ale nawet sam papież za to ręczyć chcieli duszą swoją.

53.Wrogami Chrystusa i papieża są ci, którzy z powodu kazań odpustowych w kościołach nakazują zamilknąć Słowu Bożemu.

54.Krzywda się dzieje Słowu Bożemu, jeżeli w kazaniu tyle a może i więcej czasu poświęca się głoszeniu odpustów, co i Ewangelii.

55.Zdanie papieża jest oczywiste, że skoro odpust, mający tylko podrzędne znaczenie, jednym dzwonem oraz zwykłą ceremonią i wystawnością należy obchodzić, to Ewangelię, mającą stokroć większą wartość, należy sławić stokrotnymi dzwonami i stokroć większymi ceremoniami i wystawnością.

56.,,Skarb kościoła'', z którego papież czerpie odpust, nie jest dostatecznie ściśle określony ludowi chrześcijańskiemu, ani przezeń znany.

57.Że nie są to skarby doczesne, łatwo stąd poznać, że nimi księża tak szczodrze szafują, ponieważ wiadomo o wielu duchownych, że oni tego rodzaju skarby (doczesne) raczej pilnie zbierają aniżeli pragną rozdawać.

58.Skarby te nie są także z zasługi Chrystusa i świętych, bo zasługa Chrystusa i bez przyczynienia się papieskiego przychyla łaski wewnętrznemu człowiekowi, dla zewnętrznego sprawia krzyż, śmierć i potępienie.

59.Św. Wawrzyniec nazwał ubogich, jako członków Kościoła, skarbem kościelnym; użył jednak zapewne wyrazu tego w ówczesnym znaczeniu.

60.Skarbem tym są klucze Kościoła, podarowane nam przez zasługę Chrystusa.

61.Oczywiste jest, że do odpuszczenia kar i wybaczania grzechów w wypadkach zależnych jedynie od papieża, najzupełniej wystarcza władza papieska.

62.Prawdziwym skarbem Kościoła jest najświętsza Ewangelia chwały i łaski Bożej.

63.Lecz skarb ten jest w pogardzie u ludzi, bo on to sprawia, że pierwsi będą ostatnimi.

64.Skarb odpustowy za to jest bardzo miły, gdyż ostatnich czyni pierwszymi.

65.Dlatego też skarby Ewangelii są sieciami, w które niegdyś łowiono ludzi służących mamonie.

66.Skarby odpustowe są sieciami, w które obecnie łowią mamonę ludzką.

67.Odpust zachwalany przez kaznodziejów, jako wielka łaska, jest istotnie łaską wielką, gdyż im przynosi wiele pieniędzy.

68.W rzeczywistości jednak jest najmniejszą łaską w porównaniu z łaską Bożą i błogosławieństwem krzyża.

69.Biskupi i duszpasterze są obowiązani z należnym uszanowaniem przyjmować delegatów apostolskiego odpustu.

70.Ale równocześnie są obowiązani uważać pilnie, aby komisarze ci zamiast rozkazów papieskich nie wygłaszali własnych urojeń.

71.Kto przeciw prawdzie apostolskiego odpustu mówi, niech będzie przeklęty.

72.Kto przeciw samowolnym i kłamliwym słowom kaznodziei odpustowego występuje niech będzie błogosławiony!

73.Jak papież słusznie niełaską i klątwą karze tych, którzy podstępnie działają na szkodę odpustów.

74.Tak również słusznie dotyka niełaską i klątwą tych, którzy pod osłoną odpustu używają swoich sztuczek na szkodę świętej miłości i prawdy.

75.Niedorzecznością jest twierdzenie, że przez odpust papieski rozgrzeszony jest nawet taki człowiek, który by - co przecież nie można sobie wyobrazić - zbezcześcił Matkę Bożą.

76.Wprost przeciwnie twierdzimy, że odpust papieski nawet najmniejszego grzechu odpuścić nie może - o ile będziemy pod odpustem rozumieli zmazanie winy tego grzechu.

77.Twierdzenie, że i Piotr św., gdyby był teraz papieżem, nie mógłby światu ogłosić większych łask2, jest bluźnierstwem przeciw Piotrowi św. i papieżowi.

78.My zaś twierdzimy, że i ten i każdy inny papież rozporządza większymi łaskami, aniżeli odpust, a mianowicie Ewangelią, darami miłosierdzia, darem uzdrawiania itp. (1 l. do Kor. 12).

79.Obrazą Boską jest głosić, że wystawiany w kościołach krzyż odpustowy z herbem papieża równie jest mocny i skuteczny jak krzyż Chrystusa Pana.

80.Biskupi, kaznodzieje i teolodzy, którzy dozwalają, aby nauki podobne były wygłaszane ludowi, odpowiadać będą za to przed obliczem Boga.

81.Następstwem koniecznym bezczelnych kazań odpustowych jest to, że i uczonemu trudno obronić papieża przed zarzutami i bezsprzecznie ostrymi oskarżeniami prostaczków.

82.Na przykład: dlaczego papież dla świętej miłości i dla cierpień, jakie dusze w czyśćcu ponoszą, dusz tych naraz nie wyzwoli z czyśćca; gdy tymczasem dla tak małej przyczyny, jaką jest budowa kościoła św. Piotra, za pieniądze tyle dusz wyzwala?

83.Albo: po co odbywają się egzekwie i dlaczego nie wolno jest cofnąć zapisów kościelnych, poczynionych na msze za umarłych, kiedy przecież za wybawionych nie potrzeba się już modlić?

84.Albo: cóż to jest za jakaś nowa doskonałość Boża i pobożność papieska, że bezbożnemu wolno za pieniądze wyzwalać dusze pobożne, a nie chcą duszy tych wyzwalać z miłości i bez pieniędzy?

85.Albo: czemuż owe dawne zasady pokutne, które w rzeczy samej są już zniesione i martwe, jednakże dzięki odpustowi nabrały znaczenia i mogą być usunięte tylko za pieniądze, jak gdyby dotąd istniały w całej pełni?

86.Będąc bogatym ponad magnatów, czemu to papież nie za swoje własne pieniądze, lecz za pieniądze ubogich wiernych buduje kościół św. Piotra?

87.Od czego uwalnia albo czym obdarza papież tych, którzy przez zupełną pokutę zyskali prawo przebaczenia i odpustu?

88.Gdyby papież zechciał każdemu wierzącemu udzielać rozgrzeszenia i odpustu sto razy na dzień zamiast raz tylko, czy mogłaby nad tę łaskę spaść na Kościół większa?

89.Ponieważ papież w odpuście bardziej szuka zbawienia dusz, niźli pieniędzy, dlaczego znosi dawniejsze listy odpustowe, skoro są równie ważne?

90.Chcieć takie przeciwne argumenty ludzi świeckich stłumić gwałtem, bez wskazania przyczyn i powodów, znaczy to wystawiać Kościół i papież na szyderstwo wrogów, a chrześcijan na szkodę duchową.

91.Gdyby odpust głoszono zgodnie z myślą i zapatrywaniem papieża, łatwo byłoby zbijać wszelkie zarzuty, a może by nawet wcale się nie zrodziły te zarzuty.

92.Więc precz z prorokami, którzy wołają: pokój, pokój, pokój, a pokoju nie ma (Ezech. 13,10.16).

93.Tym prorokom dobrze być musi, którzy powiadają: krzyż, krzyż, a krzyża nie ma.

94.Należy upominać chrześcijan, aby usiłowali iść za Chrystusem jako głową swoją, przez krzyż, śmierć i piekło.

95.I byli pewni, że raczej cierpieć, niż używając fałszywego pokoju, wejść mogą do niebios.


Luter był leciutko wkur... na notabli katolickich
Powrót do góry
Yasha
Gość





PostWysłany: Wto 23:24, 21 Mar 2006    Temat postu:

Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.
Przypominam, że największymi reformatorami w dziedzinie edukacji narodowej, również w Polsce byli protestanci!
Powrót do góry
makukek
pełnomocnik fitoplanktonu


Dołączył: 31 Paź 2005
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 12:24, 23 Mar 2006    Temat postu:

Yasha napisał:
Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.
Przypominam, że największymi reformatorami w dziedzinie edukacji narodowej, również w Polsce byli protestanci!



hej,
to prawda ...
jednakże nic nie jest jednoznaczne ...
reformacja bywała bardzo krwiożercza i niezwykle agresywna ...
nie mówiąc o jej radykalizmie obyczajowym ...
mówiąc o czymkolwiek należy rozpatrywać wszystkie możliwe aspekty do których potrafimy dotrzeć ...
makuś


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
obserwator
wróg prefektury


Dołączył: 19 Paź 2005
Posty: 470
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 9 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Gdynia 5

PostWysłany: Czw 16:49, 23 Mar 2006    Temat postu:

Yasha napisał:
Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.

Błąd. Język łaciński był językiem urzędowym Kościoła a nie językiem urzędowym katolickiej Polski i innych katolickich państw. Poeci pisali po Polsku, w sejmie mówiono po Polsku, kupowano i sprzedawano po Polsku i nikt nikomu tego nie zabraniał, nikt nikogo nie potępiał, nie przeklinał, nie palił na stosach z tego powodu itp.

Języki narodowe wprowadzono do Kościoła decyzją Soboru Watykańskiego II w pierszej połowie lat 60-tych i związek tej decyzji z wydarzeniem reformacji oraz z osobą Lutra jest absolutnie żaden.

c.d.n.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
bo ja
anty-Titanick


Dołączył: 26 Sie 2005
Posty: 1672
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 121 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: okolice Śnieżycowego Jaru ;-)

PostWysłany: Czw 22:42, 23 Mar 2006    Temat postu:

a ja nawet gdy poszperam w swej pamięci to słysze jeszcze słowa łacińskiej mszy i widzę księdza tyłem odwróconego do wiernych....

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
beeper
tańczący z ujemnym niedźwiedziem


Dołączył: 07 Lis 2005
Posty: 481
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 25 razy
Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: zza torka

PostWysłany: Czw 22:50, 23 Mar 2006    Temat postu:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez beeper dnia Nie 13:52, 30 Kwi 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Yasha
Gość





PostWysłany: Nie 23:24, 26 Mar 2006    Temat postu:

makukek napisał:
Yasha napisał:
Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.
Przypominam, że największymi reformatorami w dziedzinie edukacji narodowej, również w Polsce byli protestanci!



hej,
to prawda ...
jednakże nic nie jest jednoznaczne ...
reformacja bywała bardzo krwiożercza i niezwykle agresywna ...

Co ty powiesz?
A czyją to krew ona żarła?
Papistów może?

Cytat:
nie mówiąc o jej radykalizmie obyczajowym ...


A po co komu reformacja nieradykalna pod względem obyczajów?
To jakby starą babcię po tyłku klepać, twierdząc, że można w ten sposób osiągnąc orgazm.

Cytat:
mówiąc o czymkolwiek należy rozpatrywać wszystkie możliwe aspekty do których potrafimy dotrzeć ...
makuś

To zaproponuj jakiś aspekt. Na razie udzielasz wymijających odpowiedzi.
Powrót do góry
Yasha
Gość





PostWysłany: Nie 23:25, 26 Mar 2006    Temat postu:

obserwator napisał:
Yasha napisał:
Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.

Błąd. Język łaciński był językiem urzędowym Kościoła a nie językiem urzędowym katolickiej Polski i innych katolickich państw. Poeci pisali po Polsku, w sejmie mówiono po Polsku, kupowano i sprzedawano po Polsku i nikt nikomu tego nie zabraniał, nikt nikogo nie potępiał, nie przeklinał, nie palił na stosach z tego powodu itp.

Języki narodowe wprowadzono do Kościoła decyzją Soboru Watykańskiego II w pierszej połowie lat 60-tych i związek tej decyzji z wydarzeniem reformacji oraz z osobą Lutra jest absolutnie żaden.

c.d.n.

A gdzie tu jest mowa o pismie?
I kto to był tym poetą piszącym w języku narodowym?
Prosty chłop?
Temat nie jest o handlu, tylko o reformacji - czyli o ruchu, który umożliwił zwykłym ludziom czytać biblię w swoim narodowym języku. Ludzie edukowani zazwyczaj zaczynają samodzielnie myśleć, a jeśli myślą przy czytaniu biblii, to oznacza to koniec papieskiego systemu rządu dusz.
Do czasów Husa, Erazma, Lutra oraz innych reformatorów, ludzie byli zależni w swej wierze od tego, co podadzą im papiescy urzędnicy. Gdyby im zależało na wprowadzeniu ludu w poznanie prawdy, to by się tak nie wściekali, w chwili, gdy Erazm dokonywał korekty tłumaczenia vulgaty a Luter tłumaczył biblię na niemiecki. Ba - krążyło nawet takie powiedzenie: Erazm zniósł jajko, które potem wysiedział Luter; oraz: Erazm zasadził, Luter podlewał, a wzrost dał diabeł: - trawestujące słowa Pawła z listu do Koryntian.
Uwolnienie ludzi z niewoli analfabetyzmu i braku dostępu do biblii musiało zaowocować jednym - utratą wpływów z odpustów, a w chwili podzielenia się kościoła i oddzielenia go od państwa - utratą władzy politycznej.
Powrót do góry
makukek
pełnomocnik fitoplanktonu


Dołączył: 31 Paź 2005
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 12:04, 27 Mar 2006    Temat postu:

Yasha napisał:
makukek napisał:
Yasha napisał:
Wypadało by się zainteresować reformacją, choćby z tej prostej przyczyny, że dzięki jej zdobyczom większośc tutaj obecnych może posługiwać się językiem ojczystym, w piśmie i w mowie.
Przypominam, że największymi reformatorami w dziedzinie edukacji narodowej, również w Polsce byli protestanci!



hej,
to prawda ...
jednakże nic nie jest jednoznaczne ...
reformacja bywała bardzo krwiożercza i niezwykle agresywna ...

Co ty powiesz?
A czyją to krew ona żarła?
Papistów może?

Cytat:
nie mówiąc o jej radykalizmie obyczajowym ...


A po co komu reformacja nieradykalna pod względem obyczajów?
To jakby starą babcię po tyłku klepać, twierdząc, że można w ten sposób osiągnąc orgazm.

Cytat:
mówiąc o czymkolwiek należy rozpatrywać wszystkie możliwe aspekty do których potrafimy dotrzeć ...
makuś

To zaproponuj jakiś aspekt. Na razie udzielasz wymijających odpowiedzi.



hej,
papistów ... ???
ależ nie ...
krew jest zawsze ludzka !
polowania na heretyków . na odstępców , na wrogów , na zdrajców ...
przez lata towarzyszyły krytyce papiestwa ...
polowania na czarownice ... na żydów ...
radykalizm i fanatyzm ... dotyczący regulowania przestrzeni publicznej ...
a jednak ... to pęknięcie w kościele zaowocowało zmniejszeniem władzy absolutnej jaką kościół często posiadał i sprawował ... pojawiła się alternatywa ... to bardzo ważne ...

reformacja może równie dobrze dotyczyć redukcji radykalnych aspektów i tendencji w życiu społecznym ... wcale nie musi swym radykalizmem eskalować konfliktów i napięć ... może je równie dobrze łagodzić ...

nie wiem w czym moje wypowiedzi są wymijające ... ?
są niewystarczająco radykalne ... ?
makuś


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Yasha
Gość





PostWysłany: Czw 7:31, 06 Kwi 2006    Temat postu:

makukek napisał:
radykalizm i fanatyzm ... dotyczący regulowania przestrzeni publicznej ...

Dla ciebie radykalizm = fanatyzm?
Możliwe, że jesteś dość blisko - w końcu wszystkie ortodoksyjne wyznania mają coś wspólnego - wystarczy spojrzeć na wynik testu: W co wierzysz?
Mnie wychodzi 100% ortodoksyjnego judaizmu/protestantyzmu, blisko jest katolicyzm i islam - a przecież wyznawcy poszczególnych ugrupowań będą ze sobą walczyć, jak z najgorszym wrogiem.

Cytat:
a jednak ... to pęknięcie w kościele zaowocowało zmniejszeniem władzy absolutnej jaką kościół często posiadał i sprawował ... pojawiła się alternatywa ... to bardzo ważne ...

A widzisz, makuś - i o to chodzi, IMHO.
O ten margines wolności wyznania, która dała efekt w postaci wolności słowa i sumienia.

Cytat:
reformacja może równie dobrze dotyczyć redukcji radykalnych aspektów i tendencji w życiu społecznym ... wcale nie musi swym radykalizmem eskalować konfliktów i napięć ... może je równie dobrze łagodzić ...

Reformacja łagodzić konflikty?
Nie na ziemi.
Chyba pomyliłeś z negocjacją.

Cytat:
nie wiem w czym moje wypowiedzi są wymijające ... ?
są niewystarczająco radykalne ... ?
makuś

Radykalne nie muszą być, aby były czytelne twoje intencje.
J.
Powrót do góry
makukek
pełnomocnik fitoplanktonu


Dołączył: 31 Paź 2005
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pon 13:13, 17 Kwi 2006    Temat postu:

Reformacja łagodzić konflikty?
Nie na ziemi.
Chyba pomyliłeś z negocjacją.



hej,
widzisz ... negocjacja to coś lepszego niż walenie się po łbach ...
abyśmy mogli dojść do pojęć negocjacja ... potrzebna była reformacja dialogu międzyludzkiego ...
makuś


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum po 30-tce Strona Główna -> Pałac Kultury i Nauki Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin